Over 1 uurtje wordt ik opgehaald! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu Over 1 uurtje wordt ik opgehaald! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu

Over 1 uurtje wordt ik opgehaald!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annelies

24 November 2008 | Zambia, Lusaka

Hoi,
Dit is nu echt het laatste bericht vanuit Zambia. Over een uur wordt ik opgehaald. Helaas regende het hier vanmorgen en heb ik niet van het zwembad gebruik kunnen maken. Tot mijn verbazing kreeg ik net een enorme t bone steak, met verse boontjes, worteltjes, gebakken tomaat en frietjes voorgeschoteld. Ze zouden niet willen dat ik honger zou hebben voordat ik naar het vliegveld vertrek. Ontzettend aardig! Ik heb gesmuld!
Hannie, ik ben blij dat ik iets van je gehoord heb, eerlijk gezegd maakte ik me een beetje zorgen, omdat je meestal op mijn berichten reageert. Hedwig, Michael mailde me al dat er een pak sneeuw ligt. Er zouden zelfs ijsberen achter in de tuin lopen!!Hopelijk is hij niet rijp voor een mental hospital!!
Nu nog even iets over mijn laatste dagen bij Chimfunshi.Woensdag tot zaterdag waren er 30 leerlingen van de Amerikaanse school uit Lusaka op bezoek,14,15 jaar oud.Er werd voor hun gekookt en wij konden meehelpen. Omdat ik liever naar de chimpansees ging heb ik alleen 's avonds met het opscheppen van het eten geholpen. 's Avonds was het best gezellig. We hadden ook nog 2 bezoekers uit Amerika, een jong stel en met hun was het erg gezellig.Ik vond het jammer dat ze na 2 dagen vertrokken.Donderdag waren ze bij encl 3 en 4 en we hebben samen zeker 2 uur naar de chimps zitten kijken en fotoos gemaakt.We genoten er alle 3 van. De chimps waren heel relaxed, zaten te eten en de kleintjes speelden met elkaar en met de grote chimps.
De Amerikanen, van Israelische oorsprong maken een reis van een jaar door Afrika,Israel en willen daarna naar India en China.Vrijdag hadden de keepers een verassing voor mij, helaas kan ik dit hier niet vertellen.In ieder geval was het voor mij heel leuk.
Ik heb maccaroni met gehakt en groenten voor ze gemaakt en ze hebben weer gesmuld. Ik had ook al een paar keer kip voor ze gekocht.Voor volgende week heb ik geld achtergelaten, zodat iemand weer wat kip kan kopen.Iedereen heeft een cadeautje van me gekregen waar ze heel blij mee waren. Voor Kerst heb ik geld achtergelaten, zodat ze weer een keer lekker kunnen eten.
Felix, 1 van de keepers heeft een zoontje gekregen. Gewoon thuis geboren, met wat hulp van 2 andere vrouwen. De vader mag er niet bij zijn en die hoorde het pas 's avonds toen hij van zijn werk kwam.De 2de dag zat de moeder al weer gewoon buiten.Ik ben met Felix naar binnen gegaan en heb wat fotoos gemaakt.Er stond een groot 2 persoonsbed waar het babytje lag te slapen.Voorlopig zal hij bij de ouders slapen. De kleren hingen aan een lijn en verder was er niks.Vrijdagavond alle spullen die ik niet meer nodig heb verdeeld op de compount.
Zaterdag wilden ze me een vrije dag geven, maar ik wilde liever gaan helpen en nog een dag bij de chimpansees en de keepers zijn.Zaterdagmiddag kwamen een vriendin en een vriend van Jo-An op bezoek.Voor mij kwam dat heel goed uit anders had ik hier nu niet gezeten.We hebben gebarbequed en een gezellige avond gehad.Zondagochtend een mooie wandeling gemaakt en daarna nog 1 keer naar de enclosures om te kijken naar het voeren van de chimps.Natuurlijk heb ik even meegeholpen.Na een enorme regenbui zijn we vertrokken.Ik moest rennen door de regen en was door en door nat. Mooi afscheid dus!De dag ervoor, net een uur voordat we vertrokken, werd ik nog even gestoken door waarschijnlijk een bij. Ik voelde iets branden en toen Jacob naar mijn arm keek, zag hij een angel.Een gedeelte van mijn onderarm is nog steeds dik en rood.Verder zijn de chimps heel aardig voor me geweest. Ik heb nog al mijn vingers!Ben natuurlijk wel heeeeeel voorzichtig geweest.Gelukkig heb ik ook de reis hierheen overleefd.Het schijnt hier gewoon te zijn dat je met een fles bier achter het stuur zit. Okee, 1 flesje kan nog, maar 3!!Het bier zou niet zo sterk zijn, telkens als we bij een politiecontrole kwamen werd het bier even weggehouden.We zouden hier ook een braai hebben met de mensen die hier wonen. Zij werken allemaal voor de mijn in Congo, half uurtje hier vandaan. maar er werd niet gegeten, alleeen gedronken.De mensen die hier werken vertelden me vanmorgen dat ze weinig eten en altijd drinken en dat terwijl er voor hun eten gezorgd wordt.Ik ga er nu mee stoppen, even mijn tas inpakken en wachten op de chauffeur die me naar het vliegveld zal brengen.En dan maar hopen dat ik het vliegtuig in Johannesburg niet mis.Mies, tot morgen en alle anderen tot ziens, mails of horens.Vanuit een op dit moment zonnig Zambia heel veel liefs en groeten, Annelies.

  • 24 November 2008 - 11:35

    Eefje:

    Hele goeie reis!

  • 24 November 2008 - 13:34

    Annemarieke:

    Hallo Annelies,
    ik heb al je berichten gelezen, heel leuk.
    En een foto met jou en een gorilla uitgeprint. Zelf heb ik ook zoiets, maar dan met een leeuw!!!
    Goede reis naar huis,
    Liefs Annemarieke

  • 24 November 2008 - 19:39

    Carla Van Beers:

    Hoi Annelies,
    Wat een verhaal he!!!!
    Bel me snel maar even als je thuis bent...ben erg benieuwd.

    Liefs judith en Carla.

  • 25 November 2008 - 10:49

    Ank En Dick:

    Hoi Annelies,
    Wat een ervaring deze vakantie, dat pakt niemand je meer af.
    Mooi om de verhalen te mogen lezen.
    Wat is de volgende reis??
    Een goede en koude thuis komst.
    Lieve groetjes van Dick en Ank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Limbe Wildlife Centre

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2009

Fuzzytravel.com

18 December 2008

Volgende bestemming bekend!!

29 November 2008

fotoos

25 November 2008

Ben weer thuis en heb het koud!!

24 November 2008

Over 1 uurtje wordt ik opgehaald!
Annelies

N/aankuse wildlife sanctuary in Namibia.Deze keer geen chimpansees, maar een heleboel andere dieren.Leeuwen,luipaarden,wilde honden,(tamme) cheetaas,(tamme) jonge bavianen, meerkatten,wilde katten,caracals en een semi tamme jakhals.

Actief sinds 06 Okt. 2008
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 19961

Voorgaande reizen:

06 November 2010 - 07 December 2010

Limbe Wildlife Centre

Landen bezocht: