Alweer de laatste week bij Chimfunshi! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu Alweer de laatste week bij Chimfunshi! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu

Alweer de laatste week bij Chimfunshi!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annelies

14 November 2008 | Zambia, Lusaka

Hallo allemaal,

Leuk om weer wat reacties te krijgen uit Nederland en zelfs vanuit Oeganda, wat volgens mij toch wel het mooiste land van Afrika is!Ik ben weer in de stad omdat ik nog wat boodschappen wilde doen voor mijn verjaardag. Normaal ga je maar 1 keer per week naar de stad.Vandaag ben ik met Jo-An en Pat hierheen gekomen, natuurlijk weer achterin de kooi van de truck.Pat vertrekt vandaag en neemt van hieruit een taxi naar Ndola.(vliegveld)Helaas voelt Jo-An zich sinds gisteren niet zo lekker, verkoudheid hopen we. Voor de zekerheid gaan we proberen of ze een malariatest kan doen in het ziekenhuis.Malaria begint vaak met griepverschijnselen Zij is al een paar maanden in Zambia en slikt elke dag doxycicline, maar ondanks alle voorzorg kun je toch nog pech hebben om malaria op te lopen.
Hedwig,ik heb mijn ticket bij D reizen gekocht en het is 1 ticket. Michael heeft daarheen gebeld en zij zeggen als ze dat ticket zo verkopen moet het haalbaar zijn en anders moeten ze me een andere vlucht aanbieden.Iedereen hier zegt dat het niet haalbaar is, dus hopelijk bieden ze dan ergens een hotel aan om te overnachten omdat ik een nachtvlucht heb.Maar dit alles is voor latere zorg, eerst nog maar wat genieten hier.Ook al moet ik werken en elke dag vroeg op, het voelt toch als vakantie.De chimps in enclosure 1 en 2 zijn zo gevaarlijk omdat zij daar al het langst verblijven. Zij zullen als ze uitbreken niet meer te benaderen zijn en echt je wil dat niet meemaken.Indien wel,"pray to God" (als je in hem gelooft) want het kan jouw einde zijn.Iedereen zal moeten vluchten en de politie moet ze neerschieten. Maar wees gerust, dat zal niet gebeuren.Tonnie,een enclosure is een stuk land dat omheind is. Er zijn er 4 en bij dan bij de orpanage ( weeshuis) nog 2.David en Sheila Siddle zijn daar begonnen met de opvang.Veel chimps zijn wees, hun moeder is verkocht en waarschijnlijk opgegeten door de mensen en de baby werd verkocht, vaak als huisdier.Na een jaar of 4 wordt de chimp toch wel wat groot en is hij vaak niet meer te houden. De dieren hebben vaak veel meegemaakt voordat ze hier kwamen.Inderdaad Tonnie, hier geen Jamin, maar ik kom niks tekort. Ik hoopte dat ik wel wat lichter thuis zou komen, maar we eten en drinken heel goed.Woensdagavond heb ik gekookt. Er waren 2 Portugese meisjes op bezoek, 1 werkt in Zambia.De 2 mannen die hier ook wonen hebben we ook uitgenodigd. Zij vroegen of ik dat nog een keer wilde klaarmaken. Heel eenvoudig, maccaronie,gehakt en groenten en een saus. Dus maandag,op mijn verjaardag, nog maar een keer zoiets klaarmaken.Tonnie, het zou geweldig zijn als je een chimp zou adopteren. Iedere euro zal hier heel welkom zijn.Volgens mij gaat het via Zuid-Afrika, maar ik zal even navragen hoe het precies werkt.Je kunt het natuurlijk allemaal op internet vinden.Ik zou ook kunnen vragen of ik wat geld hier kan achterlaten, want volgens mij moet je ook weer wat aan de bank betalen als je geld overmaakt. En als ik het hier geef, weet je zeker dat het zonder verdere kosten allemaal hier besteed wordt.
Hoi Wilma, leuk dat je gereageerd het! Groetjes aan Ben.
Nina, alvast gefeliciteerd met je verjaardag.Loek, ik zal woensdag weer proberen te bellen rond half 11 jullie tijd.Hopelijk kun je mijn vrienden dan een keer horen!Afgelopen woensdag lukte dat niet, je moet meestal een paar keer proberen, omdat de verbinding niet altijd lukt.Carla,ik ben zeer teleurgesteld en ook een beetje verdrietig! Waarom beantwoord
je mijn rooksignalen niet??Elke avond zit ik te wachten!!!Mies, wil je het e mailadres van de dierenartsenpraktijk even toevoegen, zodat zij ook mijn belevenissen kunnen lezen.Linda (ex Chimfunshi)Momenteel zijn er geen volenteers bij de Orphanage.De keepers zullen het vast niet gaan doen. Ik zou ook heel graag willen dat alle chimps wat te doen hebben.Naar buiten moeten ze.Maar waar haal je het geld vandaan?Gelukkig wordt er hard gewerkt aan Sandy's cage en dan kunnen nog een paar anderen daarheen.Andere Linda, nogmaals goeie reis naar Ecuador en heel, heel veel plezier.
Okee, nu nog wat over gisteren. Met de Portugese meiden en Pat (volunteer) heb ik de bushwalk gemaakt.! Begeleider, Dominique, ging mee. De chimps kwamen naar buiten en ze klimmen meteen op je rug of springen in je armen.Ik had wel een heel grote jongen op mijn rug en die was veel te zwaar.Wel een stukje met hem gelopen en hem toen van mij af laten glijden, waar hij het eigenlijk niet mee eens was. Hij probeerde meteen weer teug te klimmen.We liepen eerst een stuk langs de enclosure met stroomdraden, wat ik niet zo leuk vond.Een beetje gevaarlijk naar mijn mening.Daarna het bos in, waar de chimps wat spelen en in de bomen klimmen. Een van de kleine chimps kan ik wel makkelijk dragen. Zal als ik thuis ben de fotoos wel mailen.Alice, een grote chimp, kan wel lief zijn, maar begon met boomstammen in zijn handen te rennen, kwam op ons af en gooide een paar keer met die stam. Steeds op je hoede zijn dus.Op een gegeven moment kwam ze met een flinke tak met bladeren aanrennen en sloeg in op de 3 dames die op de grond zaten.Pat was er niet zo blij mee, want de takjes raakten met flinke kracht haar hand.Pat gaat wel anders om met de chimps dan ik. Zij knuffelt ze heel erg, geeft kusjes. Natuurlijk vind ik het ook leuk om ze aan te halen en aandacht te geven, maar het blijven wilde dieren en geen huisdieren en je moet het niet overdrijven.Plotselijk hoorden Dominique en ik, terwijl we samen aan kletsen waren, gezoem rond ons hoofd en we begonnen te rennen.De meiden stonden op en volgden ons.Fuck (sorry) overal bijen om ons heen en zij achtervolgden ons. Een van ons had er verschillende in haar haren en werd gestoken in haar oor en op haar hoofd. Een ander in haar hand en Dominique op zijn wang. En ik, I was lucky. Maar dan, al rennende wilde een chimp mij passeren, maar helaas zijn ze niet zo opgevoed dat zij waarschuwen als ze voorbij willen.Hij rent tegen mij aan en ik vlieg door de lucht en belandt een meter verder op de grond. Een beetje hard maar gelukkig kon ik meteen opstaan en verder rennen. Dan weer terug langs de fence met kleine chimp Dominique op mijn arm. Moet er niet aan denken dat die chimp me tegen de stroomdraad had gekwakt.Veilig teruggekomen dus, anders zat ik hier niet!Het was toch weer anders dan op Ngamba Island in Oeganda, waar ik ook een bushwalk gedaan heb.Ik mag er nog een maken, maar weet niet of dat ervan komt.
Na de bushwalk naar de enclosures gereden waar de Portugese meiden het voeren konden zien.De rest van de middag lekker vrij om de was te doen en wat te schrijven.Morgen weer aan het werk bij enclosure 3 en 4, waar ik het naar mijn zin heb. Ze willen dat ik zondag naar de Orphanage ga om daar de laatste week te helpen. Ik zou eventueel wel 2 dagen of zo willen, maar ik blijf liever waar ik nu ben.Waar ik ben is de project manager,Innocent, en die is echt heel aardig.Waarschijnlijk blijf ik nu toch waar ik ben en misschien 2 dagen Orphanage.Ik ben er over aan het denken om volgende vrijdag te vertrekken en dan nog tot maandag naar Nsobe Game Park te gaan. Vrijdagochtend kan ik dan meerijden met de truck en daarna de bus nemen naar Ndola. Van daaruit is het nog 63 km, waarschijnlijk met een taxi.Er zijn verschillende dieren en Linda! , 320 species of birds. ( Hoeveel zijn er in Wildsumaco?)Ik heb er een sms heengestuurd en zal kijken wat ik ga doen. Volgend weekend komen 2 vrienden van Jo-An, en ik kan ook met hun op zondag terugrijden naar Ndola, en daar 1 nacht blijven.In ieder geval, ik ga nog 1 week van de chimps en de mensen hier genieten en zeker ook van het aangename weer.Ik ga nu proberen een paar footoos plaatsen. Of het lukt weet ik niet!Heel veel groetejes uit Zambia en hoop volgende week dinsdag weer wat berichtjes van jullie te kunnen lezen.

Liefs,Annelies.































  • 14 November 2008 - 13:12

    Hedwig (uit Goirle):

    Hi Annelies,

    De foto's staat erop hoor en ze zijn leuk. Mooie verhalen om te lezen en jammer voor je dat het zo snel voorbij gaat. Geniet nog van de laatste week. Nog een paar dagen langzaam 'afkicken' in een ander park is ook niet fout.
    Goede reis en veel plezier nog.

    Groetjes Hedwig (Suurmeijer)

  • 14 November 2008 - 13:12

    Hedwig (uit Goirle):

    Hi Annelies,

    De foto's staat erop hoor en ze zijn leuk. Mooie verhalen om te lezen en jammer voor je dat het zo snel voorbij gaat. Geniet nog van de laatste week. Nog een paar dagen langzaam 'afkicken' in een ander park is ook niet fout.
    Goede reis en veel plezier nog.

    Groetjes Hedwig (Suurmeijer)

  • 15 November 2008 - 18:45

    Carla:

    Hoi Annelies,
    Waren die rooksignalen voor mij bedoeld, wind stond zeker verkeerd??
    Leuke foto's vooral PB120742!!
    Indrukwekkende reis hoor. Spreek je snel!!!
    Groetjes Judith en Carla.

  • 16 November 2008 - 11:23

    Sonja:

    Dag Annelies,
    ik heb zopas je reisverslag gelezen,ben net terug uit Nepal en heb daar zo het een en ander meegemaakt.
    Ik ben blij dat jouw verblijf daar zo goed meevalt en je zulke nuttige dingen kunt doen.
    Ik hoop toch naar het einde van het jaar of misschien ergens in januari eens met jou te kunnen afspreken voor een bezoekje en een life verslag
    Tot binnenkort,
    Sonja

  • 21 November 2008 - 19:34

    DAP Moergestel:

    Hoi Annelies!!

    We lezen met veel bewondering mee hoor!
    :-)

    Groetjes
    DAP Moergestel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Limbe Wildlife Centre

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2009

Fuzzytravel.com

18 December 2008

Volgende bestemming bekend!!

29 November 2008

fotoos

25 November 2008

Ben weer thuis en heb het koud!!

24 November 2008

Over 1 uurtje wordt ik opgehaald!
Annelies

N/aankuse wildlife sanctuary in Namibia.Deze keer geen chimpansees, maar een heleboel andere dieren.Leeuwen,luipaarden,wilde honden,(tamme) cheetaas,(tamme) jonge bavianen, meerkatten,wilde katten,caracals en een semi tamme jakhals.

Actief sinds 06 Okt. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 19954

Voorgaande reizen:

06 November 2010 - 07 December 2010

Limbe Wildlife Centre

Landen bezocht: