Chimp ontsnapt!Laatste dagen bij Chimfunshi. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu Chimp ontsnapt!Laatste dagen bij Chimfunshi. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu

Chimp ontsnapt!Laatste dagen bij Chimfunshi.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annelies

18 November 2008 | Zambia, Lusaka

Hallo allemaal,

Allereerst Tonnie. Hartstikke goed. Val is een goede keuze. Natuurlijk profiteert iedereen van de adoptie. Ik denk niet dat Val pas 14 maanden is,hij is volwassen, zal het wel even navragen. Hij zit in enclosure 4, dus ik zie hem bijna dagelijks en geef hem te eten. Val is heel lief.Een Amerikaanse heeft haar hierheen gebracht en toevallig was zij 2 weken geleden hier. Zij mocht bij hem en heeft een hele tijd met hem gespeeld. Ik zal hem in ieder geval een knuffel geven van zijn nieuwe adoptieouders!
Sonja, is wel alles goed verlopen in Nepal? Hoop dat je een keer tijd hebt om langs te komen.
Carla en Judith, ik snap het echt niet, misschien stond de wind verkeerd!!
Loek, ik hoop dat Mam weer is opgeknapt.
Mam, ik weet dat je dit bericht zult lezen en als ik weer thuis ben zal ik gauw met de fotoos langskomen. Het zijn er wel heel veel.
Ik begrijp dat er meer mensen mijn berichten lezen. 2 Dagen geleden waren er bezoekers en Sylvia vertelde mij gisteren dat ze mijn berichten gelezen hadden. Helaas heb ik deze mensen ( Nederlanders) niet gesproken omdat wij ze doorstuurden naar de volgende enclosures. Daar hebben ze radiocontact en zij wachten dan met het binnenhalen van de chimps,om ze vervolgens te voeren.
Vorige week mocht Thomson weer naar buiten, de chimp die binnenzat omdat hij steeds ontsnapt.Na 1 uur stond hij al weer buiten, onder de draad doorgekropen. Gelukkig volgden de anderen hem niet. Een van de keepers heeft hem weer mee naar binnen genomen en helaas zit hij nu weer opgesloten. Ze moeten onder aan de draad wat ijzeren pinnen zetten, zodat hij de draad niet meer omhoog kan krijgen. Het duurt hier helaas allemaal wat langer.
Gisteren heb ik de mensen getracteerd op koeken en sap. Ze zijn overal blij mee.Patrick, een van de keepers, die gisteren terug is gekomen van 16 dagen verlof, had 's morgens niet gegeten.Ze verdienen hier veel te weinig om genoeg eten te kunnen kopen en sommigen hebben 7 kinderen. Als jullie zouden zien hoe de kinderen erbij lopen zou je echt wel schrikken.Geen schoenen en kapotte kleren.Mocht iemand dit lezen en ook naar Chimfunshi gaan, ik zou het fijn vinden als jullie contact met mij op zouden nemen. Ik heb nog heel veel kinderkleding, schoentjes en knuffels thuis liggen.Ook zou je dan de fotoos mee kunnen nemen voor de mensen hier.
Gisteren dus mijn verjaardag gevierd. Ik zou koken voor Jo-Ann, Innocent en Albert, maar we werden uitgenodigd door Sheila (oprichter Chimfunshi) en haar dochter Sylvia.Ik had Sheila wel al een paar keer ontmoet, maar meestal maar heel even.We zaten buiten en Sheila had een portable CD speler buiten staan. Zij is gek op dansen en ook als ze zit dansen haar voeten. Erg leuk om haar een avond mee te maken. Natuurlijk heeft ze veel verhalen over de chimps. Ze houdt ook van een glaasje bier. Jo-Ann schonk voor mij een flink glas amarulla (Z. Afrikaanse drankje, lijkt op Bailys) en ik voelde dat al gauw. Het laatste restje was door de ijsblokjes gelukkig verdund.Er werd voor me gezongen, happy birthday enz....do you come from a zoo,you look like a monkey and you act like one too!Jo-Ann heeft het met mijn fotocameraatje gefilmd.Natuurlijk kwam Billy ook even kijken. Alles is goed afgeschermd, zodat hij niet bij ons kan komen.Het begon flink te regenen en we zijn binnen gaan eten.
's Middags was er een chimp ontsnapt bij de orphanage. Deze chimp zat al 3 maanden binnen, omdat hij zijn poot gebroken had en is geopereerd. Deze chimp is hier geboren en dus niet bij mensen opgegroeid.Helaas heeft iemand die nieuw is hem laten ontsnappen.Een van mijn favoriete keepers, Jacob,heeft heel de nacht in de stromende regen met 2 anderen onder die boom gewaakt.Gisterenavond toen wij terugreden hebben we die jongens een cake en wat te drinken gegeven. Vanmorgen zat die chimp er nog steeds.Jacob kwam aanlopen met nog steeds die grote smile, onbegrijpelijk na zo'n nacht.Ik heb net voor hem een kadootje gekocht waar hij heel blij mee zal zal zijn.We hoorden hier net op kantoor dat nog een chimp buiten was, Sandy.Of die nu weer binnen is weet ik niet.(was dus niet Sandy, maar een stel andere chimps)
Ik ga er mee stoppen, wil nog even op de markt kijken want daar heb ik tot nu toe geen tijd voor gehad. Of ik het weekend ergens anders heen ga weet ik nog niet, ik kan waarschijnlijk zondag meerijden naar Ndola, daar overnachten en maandag helaas weer naar Nederland vertrekken. Hopelijk is het niet te koud bij jullie.Heel veel groeten en tot volgende week, Annelies.

















































































































































  • 18 November 2008 - 10:36

    Eefje:

    Wat is het snel gegaan zeg je avontuur! Wel heel leuk om je te lezen en geweldig om je foto's te zien!

    Groetjes Eefje

  • 18 November 2008 - 10:57

    Annelies:

    Hoi eefje, ben hier nog en ik was benieuwd wie er een berichtje geschreven heeft.Helaas ja, de tijd is veel te snel gegaan.Groetjes, ga nu toch echt even naar de markt.

  • 18 November 2008 - 10:57

    Tonnie:

    Hallo Annelies,

    Leuk steeds je avonturen te lezen. Zal het nog gaan missen. Had het verkeerd wat Val betreft. Hij was 17 maanden toen hij daar kwam in maart 2001 dus hij is ouder. Leuk te weten dat jij hem kent. Als het goed is krijg ik via Chimfunshi ook informatie over hem.
    Blij te weten dat het goed terecht komt. Vreselijk wel te lezen dat kinderen daar zo veel te kort komen. En hier weten ze amper wat ze aan Sinterklaas moeten vragen!!??

    Fijne dagen nog en alvast een goede reis gewenst.

  • 18 November 2008 - 12:13

    Jacqueline:

    Jammer dat je al weer bijna naar huis moet. Nog proficiat de 17e. Als het goed is heb je een toepasselijke digitale kaart ontvangen (?). Nog een fijne tijd daar en een goede reis terug, Jacqueline

  • 18 November 2008 - 13:06

    Monique:

    Hallo Annelies,

    Ik heb genoten van je belevenissen bij Chimfunshi!Het begint weer helemaal te kriebelen bij mij nu ik dit weer allemaal zie en lees! Wonen Graig en Janine en Don (de man van Sylvia) ook nog daar?
    Zo ja, zou je ze dan allemaal de hartelijke groeten van me willen doen? En natuurlijk ook aan Sheila en Sylvia en de chimps!
    Geniet nog van de laatste dagen daar en alvast een goede terugreis gewenst!

    Groetjes,
    Monique

  • 18 November 2008 - 22:14

    Dominique:

    Hi Annelies,
    Wat een beleving! Ik probeer het me voor te stellen, maar de foto's helpen, erg leuk om wat te zien. Maar lijkt me wel heel bijzondere ervaring. Zeker ook hoe je schrijft hoe mensen er leven, werken en ik begrijp ook dat een zwaar bestaan is maar dat de chimps ook veel plezier geven. Wat een goed werk,
    Tot gauw, geniet nog van je laatste dagen, die gaan natuurlijk veel te snel. Maar lekker het gevoel vasthouden.
    Lieve groeten, Dominique

  • 19 November 2008 - 15:53

    Linda:

    Hoi Annelies!
    Even een snel berichtje van mij.. Nog gefeliciteerd met je verjaardag! :D Ecuador is harstikke leuk tot nu toe! :) En je moet even je mail kijken.. :P
    Groetjes!

  • 20 November 2008 - 20:24

    Hans Kartodirdjo:

    He Annelies, wat een leuk verhaal. Dankjewel voor je kaart.
    Mag je een chimp wel zo in de ogen kijken? Bokito vond dat geloof ik niet zo leuk. Groetjes, Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Limbe Wildlife Centre

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2009

Fuzzytravel.com

18 December 2008

Volgende bestemming bekend!!

29 November 2008

fotoos

25 November 2008

Ben weer thuis en heb het koud!!

24 November 2008

Over 1 uurtje wordt ik opgehaald!
Annelies

N/aankuse wildlife sanctuary in Namibia.Deze keer geen chimpansees, maar een heleboel andere dieren.Leeuwen,luipaarden,wilde honden,(tamme) cheetaas,(tamme) jonge bavianen, meerkatten,wilde katten,caracals en een semi tamme jakhals.

Actief sinds 06 Okt. 2008
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 19967

Voorgaande reizen:

06 November 2010 - 07 December 2010

Limbe Wildlife Centre

Landen bezocht: