In Chingola voor shopping en internet. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu In Chingola voor shopping en internet. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annelies Begas - WaarBenJij.nu

In Chingola voor shopping en internet.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annelies

11 November 2008 | Zambia, Lusaka

Hallo allemaal,
Eigenlijk zou ik pas vrijdag naar Chingola komen, maar ik wilde weten of Michael al had uitgezocht of mijn vliegticket veranderd moest worden, helaas niet om langer te blijven, maar omdat ik waarschijnlijk in Johannesburg te weinig tijd heb om over te stappen.Nu blijkt dat Virgin Airlines maar moet zorgen dat ik eventueel een andere vlucht krijg als dat het geval is, ben benieuwd!Maar dat is dus voor latere zorg.
Allereerst Loek en Hanneke :I will keep it cool!Leuk die kaart, alleen duurt het een beetje lang om hem te openen. Het heeft de afgelopen week best wel wat geregend en het is nu niet meer zo warm. 25 Graden, heel aangenaam dus.Tonnie en Fer, ik weet niet wat je niet begrijpt, laat het me maar weten en ik zal zeker een antwoord geven. Knuffel voor Dusty en Ringo.Richard en Hedwig, Richard is nu dus heel happy. We hebben het hier ook gehoord.Hoop dat Obama het goed zal doen.Linda (ex Chimfunshi volunteer) ik heb gisteren je boek over enrichment gekregen, het lag bij Innocent in huis.Er wordt dus niks mee gedaan. Het is meer bedoeld voor de orphanage en daar heb ik het Jane Goodall enrichment boek afgegeven. De 2 Spaanse meiden zijn wel bezig geweest met enrichment. Zelf stop ik steeds bananen in een stuk tuinslang voor de 3 chimps die in enclosure 3 en 4 binnenzitten en ben ik regelmatig bij Chiffon, wat een schat, he.Tot nu toe ben ik steeds bij encl 3 en 4, en 1 dag bij 1 en 2. Het bevalt me goed zo. De keepers zijn zo aardig en tussen de middag eet ik regelmatig met ze mee, je weet wel nshima (maismeel) en wat groenten.Meestal zijn daar ook mensen aan het werk aan Sandy's kooi. Er wordt aan gewerkt,hoor. Helaas staat er een vrachtwagen met cement vast bij de grens bij Botswana.Petra (Stichting AAP) ik kom zeker een keer bij jullie kijken,ik zal de chimps gaan missen als ik weer thuis ben.
Linda, ik begrijp dat je af en toe bij ons bent, heb je daar wel tijd voor? Nog 6 nachtjes slapen!Je zult net als ik snel wennen aan alle vliegende insecten die vooral 's avonds om je heen zoemen.Tot nu toe heb ik hier 1 schorpioen en 2 slangen (kleintjes) gezien.helaas is een zoontje van Dominique, een van de keepers, gebeten door een cobra. gelukkig gaat het nu weer goed en hij komt vandaag uit het ziekenhuis.Dus be carefull!!
Iedereen bedankt voor jullie reactie en Ridgway, de arme preases heeft het erg druk, ik weet niet of hij alle reacties wel leest.He joh, zo oud zijn we toch nog niet!

En nu wat over de afgelopen week.
Als we naar Chingola willen moeten we om 4.45 uur opstaan en om half 6 vertrekken. Gelukkig vanmorgen pas om half 7 vertrokken. We rijden met de truck ongeveer 45 minuten over een pad en daarna nog 1,5 uur over de weg. Dus dat valt nog mee, ik dacht dat het 3 uur zou duren.Vorige week reed Sheila, een klein vrouwtje van 77 jaar.Wij zaten achterin in een soort grote kooi.Onderweg wordt regelmatig gestopt om mensen mee te nemen en om de mensen te spreken die groenten en fruit voor de chimps verkopen en de bestelling aan hun door te geven.Op de terugweg zit je tussen alle spullen die ze hier in Chingola hebben ingekocht. Zakken meel, groenten en fruit voor de chimps, ijzer ,van alles dus.Tony, de general manager en zijn vrouw wonen heel mooi bij de Kafuerivier.Geen electriciteit en water om te wassen,water uit de rivier, drinkwater halen ze bij het Education center.Woensdag zouden we een braai hebben bij de rivier.Eerst een heel stuk rijden. Nadat het vuur aan was begon het in de verte (Congo) te bliksemmen en te onweren.De rivier was door de bliksem wel mooi te zien.Het kwam steeds dichterbij en we zijn toch maar vertrokken.Onderweg begon het keihard te regenen.Ik was niet echt blij met het onweer, Jo-Anna en ik stonden achterop de auto en werden kletsnat.Opeeens zagen we een paar bushbabies en iedereen was enthousiast omdat je die bijna nooit op de grond ziet.Wat zijn bushbabies??Ze zijn in ieder geval grijs en zo groot als een kat!Na droge kleren te hebben aangedaan toch nog gebarbecued. Toen ik de worst wilde omdraaien gooide Innocent water op de barbecue. Niet leuk voor mijn vingers. Vingers verbrand, gelukkig niet erntig.Geen blaren, alleen een paar dagen rode vingers.Donderdag heb ik de 1ste en tot nu toe enige keer bij enclosure 1 en 2 geholpen.In 1 verblijven 23 chimps en in 2 zitten er 46.Hetzelfde werk als bij 3 en 4, groenten en fruit snijden en nshimaballen maken.Enclosure 2 is schijnbaar het gevaarlijkst.Als die zouden uitbreken wil je daar echt niet in de buurt zijn.In 2 zit wel een moeder met 3 kinderen. Dit is wel zeldzaam omdat de chimps maar om de 4 jaar babies krijgen.Alle 4 zijn heel lief en je mag ze aanraken.Na het voeren, ik gooi het voer naar ze toe, de keepers geven het gewoon, zeggen ze dat mijn werk er op zit.Ik laat me niet wegsturen en ga helpen met het schoonmaken van de hokken, wat ze wel leuk vinden, omdat de volunteers die nu hier zijn dat niet doen.Gewoon het afval van de groenten en fruit en de shit opvegen en in een kruiwagen gooien. Ze komen met en mondkapje voor me, maar ik vind het wel meevallen met de stank en hoef dat niet.Daarna vertrek ik, het begint weer een beetje te onweren en er vallen gelukkig maar een paar druppels.De ketting loopt van mijn fiets en die moet ik er dus weer opleggen.
Laia en Lara waren die ochtend bij 3 en 4 en zijn meteen weer teruggegaan. Er was die nacht een boom over de fence gevallen en de stroom was uit.Dus ontsnappingsgevaar.Ze wilden mij wel waarschuwen maar er was geen radio ter plekke.Mochten de chimps ontsnappen en richting 1 en 2 komen dan hadden ze mij daar waarschijnlijk opgesloten in een van de binnenkooien.Gisteren hebben we een vrije dag gehad. De Spaanse meiden vertrokken en Joan en ik zijn bij de Orphanage gaan kijken.Daar loopt Billy, de hippo,vrij rond. Hij lag ergens achter een muur in de modder.Toen ik bij een container waar de groenten gesneden wordt stond, riep Joan: Kijk uit, daar komt Billy. Ik sprong wel heel snel naar binnen.Hij is echt enorm. Ik kan nu niet alles opschrijven natuurlijk, maar de verhalen over Billy en alle chimps zijn geweldig. Vooral Innocent vertelt altijd heel enthousiast, ik zal proberen er wat van te onthouden.Bij de Orphanage zitten wel een stel chimps binnen, heel jammer. Sommigen kunnen niet met anderen overweg of zijn bang voor hun soortgenoten. Zondag gaan Joan en ik waarschijnlijk een paar dagen naar de Orphanage.Tot woensdag waarschijnlijk.
Ik heb nog wel meer te vertellen, maar moet er mee stoppen.Nog even wat boodschappen doen voor mijn verjaardag. Heel veel groeten en ik mis jullie allemaal. (sorry helemaal niet hoor)
Jacqueline, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Bye,Bye! Annelies.


  • 11 November 2008 - 11:48

    Linda De Vries:

    Hoi Annelies,
    Heel leuk om al je verhalen te horen!! Jammer dat er geen erichment wordt gedaan voor de chimps bij de orpanage. Uit jouw verhaal maak ik op dat alles nog hetzelfde is: volunteers hebben niet echt een duidelijke taak en het is maar wat je er zelf van maakt. Is het dan niet te organiseren dat volunteers enrichment doen met de chimps bij de orpanage? Het is leuk (nodig) voor de chimps én leuk voor de volunteer! Gewoon 's avonds bij het kampvuur wat plastic flesjes vullen met stro en nootjes of zoiets, het meegeven met iemand die naar de ophanage gaat en vragen of ze het willen geven ver na of voor etenstijd. Om de tijd een beetje te doden voor de chimps. Iets is beter dan niets....
    Geniet nog van je tijd bij de chimps en alle dingen eromheen!!!
    groetjes,
    Linda

  • 11 November 2008 - 13:29

    Richard En Hedwig:

    Hoi Annelies,
    Wat leuk om weer eens wat te lezen over je tijd in Chimfunshi! Waarom zijn de chimps in enclosure 2 zo gevaarlijk?
    Over je vluchten: als je beide vluchten via Virgin hebt geboekt dan is Virgin verantwoordelijk en moet je overboeken en een hotel aanbieden met eten etc maar als je de vluchten via twee verschillende airlines/sites hebt geboekt is het je eigen pakkie an..
    Sterker nog als je het via twee sites/airlines hebt geboekt en je mist de vlucht kan de airline je opnieuw laten betalen!
    een hele fijne verjaardag gewenst!
    Groetjes
    Richard en Hedwig

  • 11 November 2008 - 14:25

    Wilma:

    Dag Annelies(je), als ik nu niet meteen reageer ben ik waarschijnlijk te laat voor je verjaardag (volgende week). Nu heb ik kans, dat ik bovenaan sta en je meteen van harte kan feliciteren. Maak er een leuk feestje van tussen de chimps enzo. Wij lezen je verhalen en horen de rest als je weer terug bent. Liefs Wilma

  • 11 November 2008 - 18:47

    Marijke:

    Hallo Annelies,
    Alvast gefeliciteerd voor je verjaardag!!!
    Maak een boekwerk over alles en je hoeft het niet te onthouden, dgls in een dagboekje noteren.
    Feest lekker met de chimps!!! groetjes marijke.

  • 11 November 2008 - 21:17

    Tonnie En Fer:

    Hoi Annelies,

    Lees je berichten met veel plezier. Wat ik niet helemaal begreep waren de termen als "enclosure 1 en 2" en orphanage maar ik ga eens naar de site van Chimfunsi dan het me wel duidelijk worden.

    Geniet nog van je tijd daar. Hoop dat het allemaal gaat lukken met je vlucht.

    P.S. Een Jamin zit daar zeker niet? :)

    Groetjes
    Tonnie

  • 11 November 2008 - 21:45

    Jacqueline En Ridg:

    Annelies, van harte proficat met je verjaardag de 17e! Bedankt voor jouw gelukwensen voor de mijne. We vergeten elkaars verjaardag nooit, he? Leuk is dat! Groetjes en nog veel mooie dagen!

  • 12 November 2008 - 13:03

    Rose Marie:

    Lieve Annelies,

    Ik zit echt te genieten van je verhalen. Toch wel een verschil met de pozen thuis, he, zo'n chimp opvang?
    Nand en Coen hadden het plan om deze maand naar oost Congo te gaan voor de apentrip, maar het is momenteel (weer) zo onveilig daar dat er geen sprake van kan zijn om daar nu heen te reizen. Vooral voor de bevolking daar is het rampzalig.
    Fijne verjaardag volgende week en ga verder met genieten van je tijd daar.

    Rose

  • 12 November 2008 - 20:12

    Tonnie En Fer:

    Hallo Annelies,

    Heb op Google gezocht naar Chimfunshi en kwam o.a. een site tegen "Chimfunshi Wildlife orphanage" in Zambia opgericht door David Siddle. Is dat de plek waar jij nu bent?Hier kun je ook chimps adopteren. Is dat oke of zeg je je kunt beter op een andere
    helpen dan hoor ik dat graag.

    Groetjes
    Tonnie

  • 14 November 2008 - 09:29

    Linda:

    Hoi Annelies!

    Wat een geweldige verhalen weer :) .. Je zult natuurlijk nog wel liever veel langer willen blijven daar! Heb je foto's gemaakt van de bushbabies? Daar ben ik wel erg benieuwd naar! En loopt daar nou een nijlpaard los rond?
    Ik ben van de week idd een aantal keren bij jullie geweest.. Voor Lady en om te gaan wandelen samen met Luna&Odin!
    Met de voorbereidingen gaat het goed! :) Nog een paar kleine dingetjes doen en dan kan het avontuur echt beginnen! Heb er zeker zin in :D!

    Maarre, Annelies alvast een fijne verjaardag! En je hoort de Ecuador-updates vast wel van mijn ouders.. of via de mail van mijn vriendinnen..

    Tot over heel erg lang!

    Groetjes! :D

  • 14 November 2008 - 12:09

    Ursula:

    hoi annelies, fijn, dat je het so naar je zin hebt.ik geniet ook van je berichten e foto"s.met je verjaarsdag heel veel groetjes en het allerbeste. ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Limbe Wildlife Centre

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2009

Fuzzytravel.com

18 December 2008

Volgende bestemming bekend!!

29 November 2008

fotoos

25 November 2008

Ben weer thuis en heb het koud!!

24 November 2008

Over 1 uurtje wordt ik opgehaald!
Annelies

N/aankuse wildlife sanctuary in Namibia.Deze keer geen chimpansees, maar een heleboel andere dieren.Leeuwen,luipaarden,wilde honden,(tamme) cheetaas,(tamme) jonge bavianen, meerkatten,wilde katten,caracals en een semi tamme jakhals.

Actief sinds 06 Okt. 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 19972

Voorgaande reizen:

06 November 2010 - 07 December 2010

Limbe Wildlife Centre

Landen bezocht: